Online boeken en beschikbaarheid

Geschiedenis van het hostel

De geschiedenis van het H2O Hostel Terschelling

Ik, Jelte, heb het hostel in 2005 overgenomen met mijn ouders. Het was op dat moment een vervallen manege met hotel.
In een aantal jaren verre reizen had ik een duidelijk beeld opgedaan van de overnachtingen die mijn het best bevallen waren. Daaruit kwam een duidelijke rode draad: gezelligheid boven etiquette. Lekkere bedden boven nutteloze faciliteiten. Ontmoeten van nieuwe mensen boven grote tv op de kamer. Zelf koken boven elke avond op de prik moeten zitten in een restaurant.
Al met al was hiermee een beeld ontstaan van de ideale overnachting. En sinds die tijd werk ik samen met mijn vrouw en mijn ouders hard om deze ideale overnachting te verwezenlijken.

Het gebouw wat we kochten was ideaal: een voor Terschelling gunstige prijs, inclusief mogelijkheden om paardrijtochten, rijlessen, cursussen en andere sportieve activiteiten vanuit het gebouw aan te bieden. Maar het was meteen duidelijk dat het ook veel werk zou kosten om het gezellig te maken. De plek is fantastisch: alle gezelligheid op loopafstand en toch midden in de rust van golvende graslanden. Een oerknusse plek waar in de winter de stormen rond het gebouw razen, maar waar een warme, gezellige knusse plek nooit ver is. Waar in de zomer de jonge zwaluwen vliegles krijgen en de hazen in de ondergaande zon lekker op het warme zandpad zitten. Waar in de lente een idioot uitgebreide verzameling vogels langskomt, soms in wolken tegelijk. En waar in het najaar de mist aan het einde van de dag langzaam opkomt uit de sloten en het ruikt naar heide, bramen en zee.
Daar zou het dus allemaal niet aan liggen, maar er lag bijzonder veel werk in het verschiet!

Inmiddels is elke wand en elk kozijn een of meerdere keren overgeschilderd, is eigenlijk vrijwel niets meer zoals het was en kunnen we zeggen dat het er aardig op begint te lijken.
Aan de reacties van onze gasten te merken gaan we erg de goede kant op. Elk jaar worden de reacties enthousiaster en inmiddels kunnen we rekenen op een flinke schare vaste gasten waar we erg trots op zijn!

Er blijven genoeg wensen over: de gemeente dacht anders over onze plannen met paardrijden en andere sportieve activiteiten en sindsdien houden ze ons aardig bezig. We hopen dat ook zij een keer net zo enthousiast worden als wij over het idee van betaalbare hotelkamers in een fris concept, en dan zullen ze vanzelf ook wel inzien dat hierbij deze activiteiten niet mogen ontbreken.

Ook zouden wij nog graag wat kamers erbij hebben naast de 9 van nu en zou een geïsoleerd dak met zonnepanelen ook een goed idee zijn. Nu is het hostel nog een veredelde hobby en werken ik en mijn vrouw er allebei naast. Wij hopen dat er in de toekomst een moment komt dat we ons helemaal op het hostel en de manege kunnen storten.

Laatste ontwikkelingen

In 2013 was het dan eindelijk zover: een verandering waar wij lang naar uit hebben gekeken werd eindelijk werkelijkheid! We hebben een gezamenlijke keuken! Onze gasten kunnen nu zelf koken, zelf ontbijtjes en lunch klaarmaken, zelf een barbeque opzetten, enzovoort! Wat een feest! En de verandering is duidelijk merkbaar. We stonden er al om bekend dat we een zeer ontspannen verblijf aanboden, maar nu komt iedereen echt heerlijk op zijn gemakje tevoorschijn 's ochtends. De vroegste gasten hebben allang hun ontbijt op voordat wij aankomen en genieten al van Terschelling in de vroege ochtend. De langslapers staan heerlijk om een uurtje of 11 nog een eitje te bakken en zijn overduidelijk van plan er een brunch van te maken. Hoe gezellig wil je het hebben?
's Avonds worden drankjes, hapjes en verhalen gedeeld rond het haardvuur. Ieder neemt wat mee en voordat je het wet is het genieten.

Van 2014 maken we een buitenjaar tot nu toe. De tuin wordt stukje bij beetje aangepakt, het terras wordt steeds gezelliger, de parkeerplaats wordt aangepakt en het enorme kozijn aan de noordkant is geschilderd. Wiebelend op de steiger en al.
Maar vooral staat 2014 in het teken van vuur. In de winter 2013/2014 is het hostel voor het eerst in de winter open gebleven. Dat was een groot succes, maar tegelijkertijd leverde het ook wat avonden avontuur met de houtkachel op. Wegens het rare gebouw wilde de rook wel eens terug slaan bij storm. En dat zijn nou precies de momenten dat het zo vreselijk lekker is bij de kachel te zitten! Ook was duidelijk dat er een permanente oplossing moest komen voor voldoende haardhout.
Beide problemen hebben we opgelost. Na een cursus kappen met de motorzaag zijn we (met toestemming van Staatsbosbeheer) het bos in getrokken om voldoende brandhout te hakken voor twee jaar elke koude dag lekker de houtkachel aan!
Met de komst van een prachtige nieuwe Jakobus houtkachel en uitgebreid werk aan de rookafvoer en luchttoevoer zijn de problemen met rook nu opgelost (denken we) en moeten we eerlijk zeggen dat terwijl we dit schrijven (een heerlijke zomeravond) we erg zin krijgen in de winter. Er staat een mooie winter voor de boeg!

En zo zijn we sterk van plan elk jaar u een mooiere en betere overnachting te kunnen aanbieden. Uw steeds enthousiastere reacties laten zien dat we op de goede weg zitten. Sommige gasten zien we elke maand weer terug. Maar we houden niet op met verbeteren totdat we u de deur niet meer uit kunnen krijgen!